Ondergoed dat je niet hoeft te wassen en weken kunt dragen: het Deense merk Organic Basics komt er nu mee. De inspiratie voor dit revolutionaire kledingstuk is niet luiheid maar een beter milieu. Wassen en drogen draagt namelijk enorm bij aan vervuiling.
“Wij zetten in op duurzame mode”, zegt CEO en mede-oprichter Mads Fibiger van Organic Basics. “De traditionele cyclus van kopen, dragen, wassen en weggooien is een vreselijke verspilling van grondstoffen. En het is extreem schadelijk voor het milieu.”
Een volle wasmachine op 40 graden genereert zo’n 0,7 kilo aan kooldioxide. Drogen op dezelfde temperatuur maakt daarentegen maar liefst 2,4 kilo.
Dus begon Organic Basics met hun ondergoed. Het toverwoord is zilver. Dit metaal bezit namelijk anti-bacteriële eigenschappen en dat is ook de reden waarom NASA het gebruikt om water voor astronauten in het ISS te filteren.
De onderbroeken hebben een laagje zilveroplossing die 99,9 procent van alle bacterieën doodt en ook geurtjes elimineert. “Het werkt. Je kunt dit ondergoed veel langer dragen voordat je het moet wassen. En dus geld en tijd besparen terwijl we ook de afvalberg en invloed op het milieu verminderen.”
Organic Basics begon na een crowdfundingactie vorig jaar. Het was de grootste voor kleding in heel Scandinavië en leidde tot hun eerste producten in 2017. Nu zijn ze dus terug op de markt met de 'zilveren' onderbroeken: Silvertech 2.0.
Het ondergoed is voor 100 procent gemaakt uit gerecyclede materialen en de zilveroplossing ontving het Bluesign-keurmerk voor duurzame textielproductie.
"We gebruiken mechanisch hergebruikte nylon, dat extreem duurzaam is als een textiel. Het is ontwikkeld in Italië uit industrieel restafval, zoals garen uit textielfabrieken en ander afval uit weverijen. We gebruiken ook een naadloze naaitechniek zodat het kledingstuk comfortabel is om te dragen voor langere periodes."
Foto: Organic Basics.
De kledingindustrie is wel toe aan een meer duurzame aanpak. Of beter gezegd: het milieu vraagt erom. Momenteel stevent de branche af op slechtere cijfers in plaats van verbetering. Een onderzoek van de Ellen MacArthur Foundation beschrijft hoe de energieconsumptie voor de textielproductie in 2050 zal verdrievoudigen ten opzichte van 2015. De uitstoot gaat echter omhoog van 2 procent van het wereldaandeel naar maar liefst 26 procent.
Bedrijven als Organic Brands rekenen erop dat consumenten, zeker de jongeren, kiezen voor duurzaamheid in plaats van de merknamen van een Calvin Klein of Diesel. Het lijkt erop dat ze de tijd aan hun kant hebben, want een enquête uit 2015 door onderzoeksbureau Nielsen wees uit dat 66 procent van consumenten wereldwijd bereid zijn om meer te betalen voor een meer duurzaam product. Onder millennials is dat cijfer nog hoger: 73 procent.
"Wij zijn van mening dat de kledingindustrie een smerige klootzak is die niet bijdraagt aan een beter milieu - in tegendeel zelfs. We willen aantonen dat het mogelijk is om prachtige producten te maken voor een goede prijs met 100 procent duurzaamheid."
Een set van twee Silvertech Boxers voor mannen is te koop voor 399 Deense kronen (circa 54 euro) op de site van Organic Basics. Voor vrouwen begint het ondergoed bij 349 kronen (47 euro) voor één bh of twee slipjes.
De nieuwere lijn, Silvertech 2.0, kun je bestellen via Kickstarter.